En logotyp är mycket viktig, eftersom den presenterar ett företag eller en specifik produkt. För att den ska bli perfekt, måste vissa saker beaktas vid utformningen.

Logo-design är en konst för sig. I princip har en logotyp uppgiften att representera ett företag eller en specifik produkt. Dock måste några saker beaktas för att en logotyp ska matcha företaget eller produkten. I det fiktiva exemplet ”STARMUSIC – Your Music House” visar vi dig hur man designar en logotyp och vad en bra logotyp handlar om.

Innehållsförteckning för detta bidrag:

Fyra steg till en perfekt logo

1. Igenkänningsvärde:

Logo Design: Brand recognition

För att en logotyp ska representera ett företag eller en produkt, bör vissa funktioner och skyltar i företaget eller produkten inkluderas i logotypen. Det kan till exempel vara en enkel form eller en speciell färg. Man kan också tala om egenhet och memorabilitet, eftersom logotypen i bästa fall skiljer sig från omgivningen och är kvar i minnet.

2. Användbarhet svart-vit:

Logo Design: Brand recognition
Varje logotyp ska också fungera i svartvitt. Så den kan användas i varje område, oavsett om den är tryckt eller online. Logotypens grundläggande meddelande ska därför inte förloras i den svart-vita-varianten.

3. Igenkänning på ett visst avstånd:

Logo Design: Brand recognition
En logotyp måste kunna identifieras från ett visst avstånd. Därför bör linjerna och konturerna väljas proportionellt så, att de är klart synliga, från ett avstånd på cirka tre till fem meter.

4. Reproducerbarhet:

Logo Design: Brand recognition
För att logotypen ska se bra ut i tidningar, på väggar eller på internet, bör den utformas från början, så att den kan reproduceras i vilken storlek som helst. Vektorgrafik är nyckelordet! Så att logotypen fritt kan ändras i storlek och användas överallt såväl stor som liten.

Aspekter hos en logotyp

Många olika faktorer påverkar huruvida logotypen slutligen når önskad effekt.

Färgval:

Röd står för kraft, dynamik och energi, medan grönt är förknippat med natur, miljö och hälsa. Vilken färg som helst som ska användas i en logotyp, måste därför anpassas till hur du vill, att den uppfattas från utsidan.

Formspråk:

Formen på en logotyp bestämmer dess karaktär. En cirkel representerar slutenhet, medan en rektangel eller en triangel är mer benägna att visa stabilitet.

Val av teckensnitt:

Val av teckensnitt kan spela en avgörande roll för effekten hos en logotyp. Naturligtvis kan Comic Sans aldrig komma med nödvändigt allvar, som i princip varje logotyp borde ha på ett eller annat sätt. Teckensnitt i skrivstil kan referera till en lekfull eller kreativ karaktär, medan serifs typsnitt brukar användas i mycket seriösa områden.

Kreativ process

Logo Design: Brand recognition
Vägen till den perfekta logotypen kan vara mycket lång eftersom den skapar en funktion som ska representera ett företag eller en produkt under många år Många frågor måste klargöras: Vilka företagsfärger ska användas? Vilka aspekter hos företaget eller produkten ska logotypen representera? Vilka element ska logotypen absolut innehålla?

Som ett nästa steg rekommenderar vi en fri skiss- eller skriptfas: Rita bara några första tankar om logotypen på ett mycket klassiskt sätt med papper och penna. När logot gradvis har satts ihop på pappret, kan den bästa designen direkt omvandlas till Adobe Illustrator. I Illustrator blir sedan teckningen till en fullvärdig logotyp. Konturerna är optimalt anpassade och utarbetade. Lägg till den önskade färgen och kanske till och med det passande ordmärket till logotypen.

Exempelprojekt: ”STARMUSIC – ditt musikhus”

Enligt detta exempel lär du dig, hur en typisk logotyp -designprocess kan se ut i praktiken.

Scenario: Musikhuset ”STARMUSIC – ditt musikhus“ behöver en logotyp.

Följande punkter bör beaktas i designprocessen:

  • Logotypen ska referera till namnet STARMUSIC.
  • Den ledande färgen ska se fräsch och modern ut.
  • Sloganen ”Ditt musikhus” ska ovillkorligen användas.
  • Företagets typsnitt är Zona Pro.

Namnet ”STARMUSIC” utgör givetvis en stjärna för logotypens grundläggande form. I sammanhanget med musikhuset kan en kombination med ett typiskt objekt erbjudas: En klassisk mikrofon, som betraktaren genast bör känna igen som sådan. För att slutföra logotypen anges akustiska vågor runt stjärnan.

Illustrator använder nu också den färska och moderna färgen. Valet faller på en lysande, nästan ljusorange. Förloppet till en ljusare orange-färgton gör det hela mer dynamiskt. När du skapar de enskilda linjerna är det viktigt att se till, att konturerna har en viss styrka, så att de kan uppfattas väl även från några meters avstånd. De akustiska vågorna runt stjärnans grundläggande form hålls i en subtil grå färg, så att huvudfärgen orange kan expandera i sin fulla effekt.
I slutet bildar musikhusets teckensnitt ordmärket och reklamfrasen ”Ditt musikhus” och placeras under företagsnamnet ”STARMUSIC”.

Vår process till en perfekt logotyp

Stjärna och akustiska vågor

Mikrofon

Sammansättning av logo

Resultatet är en igenkännbar logotyp som fungerar perfekt i alla sammanhang:

Credits:

Mediaformgivaren Christoph Ullrich utformar.