Mässväggar, rollups, banderoller – det är klassiker bland mässystem. Som ett 360° medium och runtom mässystem erbjuder så kallade ”pop-up tower” en välkommen omväxling. Vad denna 2 m höga annonspelare handlar om och vad som måste beaktas vid utformningen av detta mässystem, förklarar vi i denna Tutorial.

Den är 2,25 m hög med en diameter på 64 cm. För designers, märkesambassadörer och kreativa människor, erbjuder det ett utformningsområde på nästan 5 m². Och den kan monteras helt verktygslöst. Det är ett magnetiskt mässystem av särskilt slag: pop-up-tower.

Utformningsytan för pop-up-tower, är uppdelad i tre lika stora PVC-banor. Banorna är fastsatta runt gallersystemet med magnetband och magnetlås. Detta resulterar i en smidig, nästan sömlös reklamyta.

En mörk bakgrund med ONLINEPRINTERS-logotypen ovanför ett diagram med tre vertikala grå paneler. Panelerna är tillsammans 201,6 cm breda och 223,6 cm höga, vilket indikeras av vita pilar och etiketter.

Det använda tryckmaterialet är PVC med eller utan laminering. Detta återger färger och design tydligt och kan lätt rengöras med ljummet vatten och en mjuk trasa.

Nyckeldata för Pop-up-Towers:

  • Fällbart gallersystem av mattsvart aluminium med gångjärn och magnetlås
  • Tre tryckbanor med en bredd på respektive 67,2 cm och en höjd på 223,6 cm
  • Tryckets totalformat: 223,6 x 201,6 cm
  • Tryckmaterial: 350 μm PVC (sidenblankt) eller 440 μm PVC inklusive laminering
  • Vikt: ca. 16,5 kg
  • Med transportvagn med separat förvaring av tryckbanor

Designtips för Pop-up-Tower

Väggkonst med tre paneler med ett bergslandskap med snötäckta toppar, blå himmel och höstträd, visad med måtten: 201,6 cm bred och 223,6 cm hög, under ONLINEPRINTERS-logotypen på en mörk bakgrund.

I princip är det mycket viktigt att alltid hålla formen på denna reklampelare i åtanke. Det rör sig om en cylinder med en cirkulär bas. På grund av kurvaturen hos pop-up-tower ser betraktaren bara en del av ytan ur det centrala perspektivet, som annars försvinner i kurvan. Ord eller texter som leder runt hela annonspelaren, kan bara läsas om betraktaren går runt Pop-up-Tower ett varv.

En kvadratisk vinylgrafik med bergslandskap, märkt LOGO i mitten. Mått markerade som 223,6 cm hög och 201,6 cm bred. ONLINEPRINTERS logotyp visas överst på en mörk bakgrund.

Ett hjälpmedel för designen erbjuder här en uppdelning av utformningsområdet i tre tryckbanor. Medan bakgrundsdesignen lätt kan sträckas över hela ytan, kan de tre tryckbanorna användas såväl som designavsnitt, som en naturlig begränsning av delområden för designen, vad gäller ytans kurvatur.

En display med tre paneler med bergslandskap, dimensioner 201,6 cm bred och 223,6 cm hög, provlogotyp och text högst upp och ONLINEPRINTERS-märke ovan.

Design-idé: Optisk egenskap som Eyecatcher

Utformningsytans kurvatur kan emellertid också utnyttjas medvetet: kanske kommer det att locka dina (potentiella) kunder och partners att titta närmare på ditt varumärke och ditt företag!

Utforma ett Pop-up-Tower för en mässa

Nu går det till konkret utformning. Vi skapar en ren, reducerad design för en mässmonter på en fackmässa.

Steg 1: Ladda ned förlaga

En skärmdump av Adobe InDesign visar ett tomt dokument med tre vertikala blå stödlinjer som delar upp sidan i tredjedelar. Arbetsytan innehåller synliga verktygsfält, paneler och linjalguider runt dokumentet.

Vi arbetar med InDesign-förlaga, vilken vi hittar under ”Detaljer“ på Pop-up-Tower-produktsidan i vår Onlineshop. Den innehåller alla korrekta inställningar för vår senare tryckdata-fil: Slutformatet är 201,6 x 223,6 cm, tillsammans med beskärningen på cirka 2 mm vilket resulterar i ett dataformat på 202,0 x 224,0 cm.

Skärmdump av Adobe InDesign-arbetsytan som visar ett tomt dokument med marginal- och kolumnguider, verktygsfält högst upp och till vänster och sidlayoutområdet i mitten.

Vi öppnar denna förlaga i InDesign och utformningsprocessen kan börja. Som ett hjälpmedel är snittlinjerna markerade med hjälplinjer, övriga hjälplinjer till höger och vänster markerar ett säkerhetsavstånd. Det rekommenderas därför att placera all viktig information, som text och logotypen, med något avstånd från alla snittkanter.

Steg 2: Utforma yta

Skärmdump av Adobe InDesign som visar ett svart dokument med två vertikala blå stödlinjer som delar upp sidan i tre lika stora delar. Arbetsytan och verktygspanelerna är synliga runt dokumentet.

Vi fyller nu vår utformningsyta helt med en svart bakgrund. Detta ligger till grund för vår minimala design.

En digital design i Adobe InDesign innehåller frasen Work Hard Dream Big i fet orange och blå text på en svart bakgrund, med blå guidelinjer och Onlinetemplates.net-logotypen längst ner.

Nästa element är vår företagslogotyp, som vi placerar i den nedre tredjedelen av mitten på tryckbanan. Detta kombinerar vi med mottot för vår kampanj: LET’S WORK HARD AND DREAM BIG! Designen av detta kampanjmotto är en kombination av ett Helvetica-typsnitt och en trendig Brush-font. Hela designen är färgstarkt baserad på Onlineprinters företagsdesign av svart och orange.

Skärmdump av ett designprogram som visar en svart affisch med texten: Lets Work Hard and Dream Big med feta orange och vita bokstäver och en liten "onlineprinters"-logotyp längst ner i mitten.

Resultatet är en mycket enkel Pop-up-Tower-design som gör att vårt kampanjmotto kan utvecklas fullt ut.

Steg 3: Exportera tryckdata som PDF

Tack vare vår förlaga är export av vår PDF-fil en barnlek. Med Ctrl + E öppnar vi Export-dialogen och klickar på Export. Alla nödvändiga exportinställningar är redan sparade i förlagan!

Mycket nöje vid utformning av denna gigantiska annonspelare!

Och så byggs Pop-up-Tower upp:

via GIPHY

Credits:

Mediaformgivaren Christoph Ullrich utformar.