Intrikat fråga för kreativa: Är digitaltryck lika bra som offsettryck?

Certifieringar garanterar säkerhet för goda tryckresultat

Under en lång tid var det en central fråga hos annonsörer och agenturer: Är en produktion i digitaltryck tillräckligt exklusiv för de egna projekten? Offsettryck gällde tidigare i princip som en exklusivare metod. Men det försprånget har digitaltryck hämtat upp. Tack vare certifieringar kan tryckresultaten inte längre särskiljas ens av professionella.
Marknadsförings- och reklampersonal beställer inte längre miljonupplagor, när de beställer trycksaker. I stället landar mindre upplagor i varukorgen hos Onlineprinters-kunder, som vid behov efterbeställer med kort varsel. ”Sedan internets segertåg, förväntar vi oss tidsenlighet från alla informationsmedier, tryckta reklammaterial utgör här inget undantag. Detta påverkar våra kunders beställningsbeteende, vilka dygnet runt beställer visitkort, flyers, broschyrer eller reklamartiklar, även i små mängder. Att ekonomiskt producera små upplagor är en utmaning - det andra som måste stämma är kvaliteten”, sammanfattar Roland Keppler, CEO hos den i hela Europa verksamma Onlineprinters-gruppen, vilket gäller för många tryckerier.

Höga kvalitetsstandarder garanteras av företaget inom offsettryck, vidarebearbetning och nu även inom digitaltryck.

Kvalitetscertifierad trefaldigt

Digitaltryck blir allt viktigare

Maskinparken hos Onlineprinters omfattar både offsettryck- och digitala tryckmaskiner, där digitaltryck vunnit avsevärd popularitet. Sedan dess producerar Onlineprinters nästan 25 procent av alla kunduppdrag i digitaltryck - år 2014 låg andelen på endast fem procent. Investeringsvolymen inom digitaltryck har ökat stadigt de senaste åren. ”Industriella digitaltryckmaskiner kostar ofta sjusiffriga belopp och är ungefär lika stora som en minibuss. Den konventionella kontorsskrivaren, som lekmän ofta förknippar med digitaltryck kan inte jämföras med digitaltryckmaskinen – inte enbart storleksmässigt. Tryckbilden är givetvis en annan”, förklarar Onlineprinters-CEO Keppler. Företaget kan först i hela Europa uppvisa sin första ”kvalitetstrippel”: Certifieringar för området offsettryck (ISO 12647-2) samt tryckvidarebearbetning (ISO 16762) och nu även för digitaltryck (ISO 15311). För den senaste produktionsmetoden sker för närvarande certifiering på basis av den digitala trycknormen enligt ProcessStandard Digital (PSD).

Enastående i hela Europa: Kvalitetstrippel

Vid PSD-certifiering ska bland annat tryckresultatet jämföras med normerat ISO-tryck och uppfylla proofvillkoren: Avvikelser analyseras med modern, normenlig mätteknik. ”Mätningarna är till för processtyrning och kvalitetsstyrning. De korrelerar väl med uppfattningen om det mänskliga ögat,”, förklarar Thomas M. Schnitzler från företaget CtP & Print QualityControl. Han är också Fogra Digital Print Expert och fortsätter:  ”Än idag är det praktiskt taget omöjligt för ett tränat öga att upptäcka skillnader mellan offset- och digitala tryckresultat. Kvaliteten för de båda tryckmetoderna är lika exklusiv, förutsatt att processerna är optimalt samordnade och certifierade, såsom Onlineprinters har gjort. Mina visuella och mättekniska bedömningar av de digitala tryckresultaten har uppnått bästa möjliga PSD-kvalitetsnivå vid PSD-certifieringen.”
I juni 2019 mottog Onlineprinters PSD-digitaltryckutmärkelsen enligt kraven för ProcessStandard Digital. Den tillhörande kvalitetshanteringen omfattar alla kvalitetssäkrande och organisatoriska åtgärder vid digitaltryck, vilka gynnar förbättring av produkter, processer resp. tjänster. ”Om man köper tryckprodukter online, ska man kunna vara säker på, att kvaliteten stämmer. Hos Onlineprinters kan vi garantera det”, säger CEO Roland Keppler.