Rund eller fyrkantig? Europeiska gastronomer är oeniga om formen på ölunderlägg

Analysen visar: Försäljningen av individuella ölunderlägg ökar

Vissa europeiska länder är bättre kända som vinälskare, andras hjärtan slår hellre för öl. Men inte bara om valet av dryck finns det skillnader i smak, utan också om vad man ställer dem på: Onlinetryckeriet Onlineprinters har som en del av en analys utvärderat flera tusen beställningar av ölunderlägg och funnit att det inte bara är landstypiska skillnader i formen på ölunderlägg, utan också att efterfrågan skiljer sig beroende på branscher.
Under år 2018 har kunder hos Onlineprinters-gruppen, som säljer tryckprodukter via internet, beställt mer än nio miljoner ölunderlägg. Det motsvarar en ökning på 23 % jämfört med förra året - även om ölproduktionen i Europa inte har stigit under de senaste åtta åren och ligger kvar på cirka 40 miljarder liter per år.

Ölunderläggstävling

Den som har den här typen av ölunderlägg, behöver (nästan) ingen mer dekoration

Delvis femdubblad försäljning

Förutom agenturer och tryckerier är det följande branscher som har beställt flest tryckta ölunderlägg: ”Konst & kultur” på plats 3, detaljhandel på plats 2. Restaurangbranschen intar med stort försprång den första platsen med 13,8 miljoner beställda ölunderlägg. Efterfrågan hos källarmästare var därmed nästan 20 procent högre än året innan. Särskilt spännande: Efterfrågan från kunder som klassade sig själva som "Myndigheter och offentlig tjänst" har fördubblats från 2017 till 2018 och har till och med femdubblats inom branschen "Utbildning och vidareutbildning".
Bland annat visades ländernas preferenser för form på ölunderläggen. Runda dryckesunderlägg föredras i italienska vinstugor och pizzerior. Även i spanska tapasbarer används framför allt runda ölunderlägg. Å andra sidan kommer övervägande fyrkantiga ölunderlägg på bordet i österrikarnas kaffehus och värdshus, och den fyrkantiga formen är också populär i tyska värdshus. I Östeuropa "går det sedan runt igen": Tjeckisk öl serveras främst på runda ölunderlägg.

Individuellt i stället för massprodukt

Online-trycktjänstföretaget Onlineprinters har under de senaste åren producerat över 40 miljoner individuellt tryckta ölunderlägg för kunder i hela Europa. Det har uppskattats att flera miljarder dryckesunderlägg produceras varje år av kartong och papp, men de flesta av dem är "massprodukter" och bär endast bryggeriets logotyp för att visa sin närvaro för gästen. Däremot är "online-tryckta" ölunderlägg enskilda beställningar, som kunder utformat för sina egna ändamål. Sammantaget sålde onlinetryckeriet ungefär 23 procent fler ölunderlägg förra året och antalet beställningar ökade med 29 procent - men upplagorna blir mindre. Med modern produktionsteknologi kan ölunderlägg beställas från endast 100 stycken. Den genomsnittliga upplagan var 4 000 ölunderlägg, vilket framkom av utvärderingen. Fler och fler arrangörer, företag och restaurangägare använder ett färre antal dryckesunderlägg för sin egen marknadsföring, varumärkning av evenemang och för promotion av reklamkampanjer. Därför stiger efterfrågan stadigt.

Denna historia passar på ett ölunderlägg

Ölunderlägg var ursprungligen ölfiltar på 1800-talet och var alltså av ull samt kunde tvättas. De som inte hade råd med ett krus med lock, använde sig av underlägg för att skydda såväl sin dryck i ölträdgårdar som uteserveringar från skadedjur och fallande löv. Underlägget blev således ett ändamålsenligt "lock". Cirka år 1880 tillverkades underläggen till att börja med av papp och trycktes redan då med reklam.