Byte av företagsledare: Roland Keppler blir ny CEO för Onlineprinters

Onlineprinters, ett av de största onlinetryckerierna i Europa, leds i framtiden av en ny CEO: Roland Keppler (55) övertar den 1. juli ordförandeskapet i styrelsen från Dr. Michael Fries, som efter fem år i företagsledningen vill möta nya utmaningar. Tack vare sin tidigare verksamhet förfogar Roland Keppler över djupa kunskaper inom företagsutveckling och internationalisering av business-tjänsteföretag. Han kommer att fortsätta driva Onlineprinters-gruppens internationella tillväxtinriktning och ytterligare intensifiera dess konsekventa fokusering på kundbehov. Gemensamt med CCO Christian Würst och CFO Dirk A. Müller kommer han att leda företaget.

Roland Keppler har under sin karriär lett flera kända företag, där digitalisering av affärsmodellen, introduktionen på nya internationella marknader och den konsekventa fokuseringen på kundernas behov spelade en viktig roll. Affärsingenjören har som CEO lett företag som Europcar biluthyrning, Carsharing-leverantören car2go och TUIfly.

Roland Keppler blir ny CEO för Onlineprinters

Kundorientering som hörnsten i den omvälvande onlinetryck-modellen

”Vi är mycket glada över att ha anställt Roland Keppler, en mycket erfaren chef från business-tjänsteföretag-omgivningen till onlineprinters-gruppen. Han kommer att ge nya impulser för att hållbart utforma gruppen inför framtiden och att ytterligare etablera den omvälvande onlinetryck-modellen internationellt. Herr Kepplers omfattande erfarenhet kommer att hjälpa oss att utöka vår starka marknadsställning med en klar inriktning på kundbehoven “, enligt Walter Meyer, rådgivare och grundare av Onlineprinters. Dr. Michael Fries lämnar företaget efter fem år som CEO på egen begäran 2019-06-30 för att ägna sig åt andra entreprenörsuppgifter. Under hans ledarskap har företaget vuxit betydligt. Han har med LaserTryk och Solopress övertagit två ledande företag inom sina marknadssegment i Europa och utvecklat en betydelsefull E-Commerce-grupp med mer än 200 miljoner euro i omsättning per år. Walter Meyer: ”Jag tackar Herr Dr. Fries för hans framgångsrika arbete.”

Utbyggnad av internationellt marknadsledarskap

Tillväxtkursen i Onlineprinters stöds sedan 2016 av Bregal Unternehmerkapital som majoritetsaktieägare och Project A Ventures. Sedan dess har investeringar gjorts i ytterligare digitalisering av produktionsprocesser och online-marknadsföringskompetens. Internationellt har Onlineprinters-gruppen starkt utökat sin verksamhet och är idag verksam i 30 länder. Dessutom kunde Onlineprinters införa många nya produkter samt täcka talrika kundbehov med nya erbjudanden såväl som en portal för större kunder (Corporate Portal). Under det gångna räkenskapsåret har Onlineprinters, i Tyskland, känt under marknadsnamnet diedruckerei.de, producerat mer än 3,2 miljarder individuella tryckprodukter. Företaget satte kursen tidigt mot en föränderlig marknad och uppnådde en uppseendeväckande marknadsposition med en erfaren personal. ”Vi vill fortsätta vår dynamiska internationella tillväxt, integrera företagen i gruppen ännu starkare och erövra nya kunder genom innovation. Jag ser fram emot de kommande uppgifterna “, förklarar Keppler.