Rekord under jubileumsåret: 3,2 miljarder tryckprodukter producerade

Onlineprinters firar 15 år med näthandel

Sin 15:e födelsedag firar Onlineprinters-gruppen med ett rekord: Företaget, grundat ur ett familjeägt tryckeri, är idag ett av de ledande onlinetryckerierna i Europa. Under föregående räkenskapsår producerade man mer än 3,2 miljarder individuella tryckprodukter och omsatte över 200 miljoner euro. Mer än en miljon företagskunder har köpt online från företaget sedan det grundades. Företaget ser en framtid inom datastyrd marknadsföring och ”One-Stop-Shopping”.

”I början var vi ett tryckeri, som höll på med näthandel, idag är vi ett näthandelsföretag som trycker“, såsom formulerat av Dr. Michael Fries, CEO på Onlineprinters, angående företagets transformationsprocess. ”Onlineprinters var en av de första onlineshops för trycksaker i Europa och det enda av de stora onlinetryckerierna som vuxit från en hantverksorienterad tryckeriverksamhet. Därvid har vi fullbordat paradigmskiftet: Från noll till hundra procent online.“

Onlinetrykkeriet Onlineprinters blev grundlagt for 15 år siden. Lanceringen af den tyske onlineshop gælder som startpunkt. I dag leverer virksomheden til over en million kunder i 30 lande i Europa.

15 år med Onlineprinters

Konsekvent globalisering

Under samma tid har onlinetryckeriet vuxit kontinuerligt och framgångsrikt drivit internationaliseringen framåt. Sedan år 2008 säljer företaget under namnet Onlineprinters sina tryckprodukter i 30 länder – som en följd har andelen försäljning på andra europeiska marknader ökat stadigt. År 2017 övertog online-trycktjänstföretaget den brittiska marknadsledaren Solopress, i januari 2018 övertogs det danska onlinetryckeriet LaserTryk, som är marknadsledare i Skandinavien. ”Tack vare denna konsekventa globaliseringsstrategi hör Onlineprinters-gruppen idag till de 3 ledande onlinetryckerierna i Europa och är i en mycket bra position,“ säger Christian Würst, CCO från Onlineprinters-gruppen. ”Även som arbetsgivare är vi mycket omtyckta och sysselsätter nuförtiden mer än 1 500 väl utbildade medarbetare i Tyskland, Storbritannien, Danmark och Polen. Och vi söker ständigt efter nya talanger. Vi erbjuder sedan några år onlinemarketing-praktik, vilket är mycket efterfrågat.“

Digital plattform

”Digitaliseringens omstörtande kraft har vi framgångsrikt lyckats vända till vår fördel “, betonar Fries och Würst. ”Därför att vi aktivt främjat de strukturella och kulturella förändringarna i företaget och därigenom säkrat vår konkurrenskraft. Vi är ständigt innovativa, analyserar marknader, våra data och testar ny teknik. På så sätt kan vi nå våra kunder målinriktat, till exempel med optimerade marknadsföringsåtgärder.”

En viktig del av denna kontinuerliga förbättringsprocess är vägen från den produktcentrerade affärsmodellen till den konsumentfokuserade. ”En webbshop, som endast används som digital försäljningskanal för sina egna produkter, har tjänat sitt syfte“, betonar Dr. Michael Fries. ”Speciellt inom B2B-sektorn behöver kunderna få verkligt mervärde utöver att bara köpa en produkt “, tillägger Fries. Utvecklingen hos Onlineprinters går därför från aktuell shop till en digital plattform. Detta sammanför marknadsföring, försäljning och tjänster samt erbjuder kunderna mycket mer än köp av en tryckprodukt via musklickande. Tack vare intelligent länkade data får de skräddarsydda förslag till ytterligare produkter och tjänster som perfekt kompletterar deras portfölj. ”I linje med one-stop shopping-strategin integrerar vi fler och fler produkter i vår portfölj, vilket gör oss till en komplett leverantör av Print-reklam“, enligt CCO Christian Würst.