Med konst mot flykt-trauma

diedruckerei.de unterstützt Graffiti-Projekt „on the road“

På flykt till Europa ser många människor fortfarande som sin enda chans att överleva. Bland dem finns även familjer med sina barn och ungdomar som flyr helt på egen hand. Innan de faktiskt anländer till ett europeiskt land har flyktingarna redan haft många hemska upplevelser. Hälften av alla flyktingar är traumatiserade och lider hela livet av erfarenheterna. Rådgivnings- och behandlingscentrum Refugio München stödjer flyktingbarn och unga flyktingar. Refugio konstverkstad stödjer speciellt flyktingbarn och unga flyktingar genom pedagogiskt, konstnärligt och konstterapeutiskt arbete vid bearbetning av deras upplevelser.  Dessa erbjudanden är ofta det enda sättet för barn och ungdomar att berätta och bearbeta sin historia.

Vykort-set för givare, sponsorer och kunder

Till föreningens sponsorer hör sedan 2017 även Onlineprinters, ett av de största onlinetryckerierna i Europa, som säljer tryckprodukter via Internet. Förutom med rena donationer stödjer onlinetryck-tjänsteleverantören Refugio München även med egna tillverkade produkter. Till årsslutet har onlinetryckeriet och hjälporganisationen gemensamt skapat ett vykort-set för jul-mailing. Därför trycktes foton från konstprojektet ”on the road” på exklusiva vykort och som julhälsning till föreningens bidragsgivare och till utvalda kunder hos trycktjänsteleverantören. Dr. Michael Fries, direktör (CEO) för Onlineprinters förklarar: ”Engagemanget från Refugio München för flyktingar är enastående. Särskilt för konstterapeutiska åtgärder, visar för att hantera trauma, hur hälsosam kreativ aktivitet kan vara. Vi uppskattar mycket detta sociala engagemang och ser fram emot att stödja föreningen i sitt värdefulla arbete“. Onlineprinters har stött Refugio München 2017 med pengar och materiella donationer till ett värde på mer än € 5000.

Konstprojektet ”on the road”

Från juni till september 2017 målade totalt över 100 barn, ungdomar och unga vuxna varje vecka på en gemensam väggmålning, som nu pryder en husvägg på en tidigare kasern i Bayern i München. Där finns idag ett gemensamt boende för flyktingar.
Detta vykort-set består av sex vykort och en karta med ytterligare information om projektet med banderoll och etikett. Bilderna togs av fotografen Sabine Mayer, som ledde konstprojektet tillsammans med Stefano Giuriati. Detta vykort-set har översatts till mer än tio språk och i en total upplaga på mer än 1200 styck.

Om Refugio München

Refugio München är en av de största psykosociala behandlingscentralerna för flyktingar och tortyroffer i Tyskland. I medelpunkten står arbetet med traumatiserade människor, till vilka det ska ges en chans att bearbeta det upplevda. En av de största bidragsgivarna är landshuvudstaden München. För övrigt är föreningen hänvisad till gåvor från privata företag och privata bidragsgivare.

Vykort med banderoll och etikett
Vykort-set med bilder av Refugio München