Onlineprinters investerar mer än fem miljoner Euro i produktion

Mer tryckkapacitet på grund av ytterligare stigande orderantal

Onlineprinters har under de senaste månaderna investerat ca. fem miljoner Euro i produktion vid företagets huvudkontor i Neustadt an der Aisch i Tyskland. Den största andelen gick till köp av nya tryckmaskiner. E-commerce-företaget utökar sin marknadsposition som största tryckföretag i Europa, som trycker pappersark i formatområdet 3b (ca. 70 x 100 cm). Onlineprinters-företagsgruppen, som i hela Europa uppträder under samma namn, känt i Tyskland som diedruckerei.de och i Storbritannien som Solopress, har nu mer än 900 medarbetare.

Införskaffningstrender stärker onlinetryck

Ytterligare stigande orderantal inom onlinetryck gör det nödvändigt med dessa investeringar. Dr. Michael Fries, Onlineprinters-verkställande direktör (CEO), kommenterar införskaffningarna: ”Vi ser två starka trender inom området för införskaffande av business-trycksaker: behovet av små upplagor och önskemålet att få tryckprodukterna snabbt. Detta gäller för flyers lika mycket som för broschyrer och till och med mässmaterial. Därför inriktar vi oss på, att man redan nästa dag kan hålla många av våra produkter i händerna med snabbtryck-alternativet och expressleverans. “Efterfrågan för snabbare leverans stiger år för år. För Onlineprinters tilltar därför kriteriet snabbhet i betydelse vid investeringar i ytterligare tryckanläggningar.

Tryckteknologi från HP och Heidelberg

Efter införskaffandet av en ytterligare digitaltryckmaskin av typen HP Indigo 12 000 för utökning av kapaciteten inom området små upplagor och expressproduktion samt köp av diverse efterbehandlingsmaskiner utökades tryckkapaciteten inom offsetområdet med en Heidelberg Speedmaster XL 106-8-P 18K. Denna har den högsta automatiseringsgraden, som för närvarande är tillgängligt på marknaden för offset-tryckmaskiner. I det specifika utförandet förfogar anläggningen över ett helautomatiskt samtidigt plåtbyte som reglerar färgen spektrofotometrisk inline under produktionen. Den högpresterande Prinect Press Center XL 2 är utformad för högsta produktivitetsanspråk. Helautomatisk uppdragsbyte från sista till första uppdragsark till produktionsstart borgar för ännu större effektivitet.

Time-lapse-inspelning:

På tre veckor monterades den nya Heidelberg Speedmaster XL 106-8-P 18K hos Onlineprinters på företagets plats i Neustadt an der Aisch i Tyskland. Time-lapse-inspelning visar, hur maskinen installerades i anläggningen.

Blick i maskinparken hos Onlineprinters
Et blik ind i Onlineprinters’ maskinpark på hovedsædet i Neustadt an der Aisch.